
 

These 15 Billionaires Own America's News Media Companies 
Forbes Magazine, June 1, 2016 

Kate Vinton  

News that billionaire Peter Thiel is funding Hulk Hogan's trial against news 
website Gawker set the media and technology worlds on fire last week, sparking a 
conversation about the ultra-wealthy's role in controlling the news. While a 
billionaire secretly funding a lawsuit to take down a news outlet may be a new 
way of using money to influence the media business, billionaires have long 
exerted influence on the news simply by owning U.S. media outlets. 

Some billionaires, like Rupert Murdoch and  Michael Bloomberg are longtime 
media moguls who made their fortunes in the news business. Others, like 
Amazon founder Jeff Bezos, bought publications as a side investment after 
building a substantial fortune in another industry. Billionaires own part or all of 
several of America's influential national newspapers, including 
The WashingtonPost, The Wall Street Journal and the  New York TimesNYT -

1.44%, in addition to magazines, local papers and online publications. 

Several other billionaires, including Comcast CMCSA -0.91%CEO Brian 

Roberts and Liberty Media LMCA +0% Chairman John Malone, own or control 
cable TV networks that are powerful but not primarily news focused. 

Here's a look at some of the billionaires who own news media in the United 
States: 

Michael Bloomberg - Bloomberg  LP and Bloomberg Media 

Michael Bloomberg, the richest billionaire in the media business, returned to his 
eponymous media company in September 2014, eight months after stepping 
down as mayor of New York City. One notable sign of his influence on the 
publication: Michael Bloomberg doesn't appear on Bloomberg's Billionaires 
Index. FORBES pegs his net worth at $45.7 billion. Bloomberg cofounded his 
financial data company in 1981 with Charles Zegar and Thomas Secunda, both of 
whom are now billionaires as well thanks to their minority equity stakes in 
Bloomberg LP. The company expanded into business news coverage and has 
more than 2,000 reporters around the world. In 2009, Bloomberg LP bought 
Business Week magazine from McGraw Hill for a reported $5 million plus 
assumption of debt. 

http://www.forbes.com/profile/peter-thiel/
http://www.forbes.com/sites/ryanmac/2016/05/24/this-silicon-valley-billionaire-has-been-secretly-funding-hulk-hogans-lawsuits-against-gawker/#54a7acba7805
http://www.forbes.com/sites/ryanmac/2016/05/24/this-silicon-valley-billionaire-has-been-secretly-funding-hulk-hogans-lawsuits-against-gawker/#54a7acba7805
http://www.forbes.com/business/
http://www.forbes.com/profile/michael-bloomberg/
http://www.forbes.com/profile/jeff-bezos/
http://www.forbes.com/washington/
https://www.forbes.com/companies/new-york-times/
https://www.forbes.com/companies/new-york-times/
https://www.forbes.com/companies/new-york-times/
https://www.forbes.com/companies/comcast/
https://www.forbes.com/companies/comcast/
http://www.forbes.com/profile/brian-roberts/
http://www.forbes.com/profile/brian-roberts/
https://www.forbes.com/companies/liberty-media-1/
https://www.forbes.com/companies/liberty-media-1/
http://www.forbes.com/profile/john-malone/
https://www.forbes.com/companies/bloomberg/
http://www.forbes.com/profile/charles-zegar/
http://www.forbes.com/profile/thomas-secunda/


Rupert Murdoch - News Corp NWSA +1.07% 

Rupert Murdoch, former CEO of 21st Century Fox , the parent of powerhouse 
cable TV channel Fox News, may well be the world's most powerful media tycoon. 
He is executive co-chairman of 21st Century Fox with his son Lachlan and is also 
chairman of News Corp, which owns The Wall Street Journal and other 
publications. Altogether, his family controls 120 newspapers across five 
countries. Saudi billionaire Prince Alwaleed Bin Talal also owns 1% of News Corp, 
after cutting down his holdings from 6% in early 2015. 

Donald and Samuel "Si" Newhouse -  Advance Publications 

Donald Newhouse and his brother Samuel "Si" Newhouse inherited Advance 
Publications, a privately-held media company that controls a plethora of 
newspapers, magazine, cable TV and entertainment assets, from their father. 
Advance owns newspapers in 25 cities and towns across America and is the 
country's largest privately-held newspaper chain. Conde Nast, a unit of Advance 
Publications, publishes magazines including Wired, Vanity Fair, The New Yorker 
and Vogue. Si stepped down as chairman of Conde Nast in 2015. 

Cox Family - Atlanta Journal-Constitution 

Cox Enterprises , owned by the billionaire Cox family, counts The Atlanta 
Journal-Constitution and a number of other daily papers among its many media 
investments. James Cox, the company founder and grandfather of current 
chairman Jim Kennedy, bought his first newspaper, the Dayton Ohio Evening 
News, in 1898. The Cox Media Group Division today owns the Journal-
Constitution and six other daily newspapers, more than a dozen non-daily 
publications, 14 broadcast television stations, one local cable channel and 59 
radio stations. 

Jeff Bezos - The Washington Post 

Amazon founder Jeff Bezos bought The Washington Post for $250 million in 
2013. Since beginning his run for president, Trump has accused Bezos of using 
the Post to get tax breaks for Amazon and sending reporters after Trump. 
Bezos denied the allegations at a tech conference at the Washington Post in May. 
The Post's reporters also defended themselves, saying that the paper has covered 
Amazon's tax problems and that the Post's editorial board's stance on taxing 
online retailers hasn't changed since Bezos bought the paper. 

John Henry - The Boston Globe 

https://www.forbes.com/companies/news-corp/
https://www.forbes.com/companies/news-corp/
https://www.forbes.com/companies/fox/
https://www.forbes.com/companies/advance-publications/
http://www.forbes.com/profile/donald-newhouse/
http://www.forbes.com/profile/cox/
https://www.forbes.com/companies/cox-enterprises/
http://www.forbes.com/profile/jim-kennedy/
http://www.forbes.com/sites/katevinton/2016/05/19/jeff-bezos-on-donald-trump-this-is-not-an-appropriate-way-for-a-presidential-candidate-to-behave/#15bc7989107a
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/not-an-appropriate-way-for-a-presidential-candidate-to-behave-bezos-fires-back-at-donald-trump/2016/05/18/b72f5054-1d1a-11e6-8c7b-6931e66333e7_story.html
http://www.forbes.com/profile/john-henry/


Billionaire Red Sox owner John Henry purchased the Boston Globe in October 
2013 for $70 million. Henry agreed to purchase the Globe just days after Bezos 
acquired the Washington Post. The Globe was previously owned by the New York 
Times for twenty years. At the time of his purchase, Henry said he didn't plan to 
influence the paper's sports coverage. 

Sheldon Adelson - The Las Vegas Review-Journal 

In December 2014, Las Vegas casino billionaire Sheldon Adelson secretly bought 
the Las Vegas Review-Journal. The newspaper's own reporting outed the 
billionaire buyer, who reportedly arranged the $140 million deal through his son-
in-law. Since then, there have been reports of Adelson influencing coverage of 
himself at a newspaper that in the past was often critical of the billionaire. 

Joe Mansueto - Inc. and Fast Company magazines 

Morningstar MORN -0.72% CEO Joe Mansueto made his $2.3 billion fortune at 
the investment and research firm he founded in 1984. One month after taking 
Morningstar public in 2005, Mansueto bought Inc. and Fast Company magazine 
from G&J USA. In a statement at the time, he wrote, "I wasn't looking to buy a 
magazine. Or two, for that matter....I bought them because I'm passionate about 
their missions. Their past, present, and future contributions." 

Mortimer Zuckerman - US News & World Report, New York Daily 
News 

Real estate billionaire Mortimer Zuckerman is the owner of both US News & 
World Report and the New York Daily News. Zuckerman serves as chairman and 
editor-in-chief of U.S. News & World Report, which he bought in 1984. In the 
years since, US News & World Report has made a name for itself with its lucrative 
rankings, including Best Colleges, Best Graduate School and Best Hospitals lists. 
Zuckerman bought the Daily News out of bankruptcy in 1993 and unsuccessfully 
tried to sell the tabloid newspaper for six months in 2015. 

Barbey family - Village Voice 

In October 2015, investor Peter Barbey bought the Village Voice, a New York City 
alternative weekly, through his investment company Black Walnut Holdings LLC 
for an undisclosed price. Barbey is a member of the billionaire Barbey family, 
which made its fortune in textiles and manufacturing. In 1989, John Barbey 
started the Reading Globe and Mitten Manufacturing Company in Pennsylvania. 
His son J.E. Barbey took the company, which was then known as Vanity Fair Silk 
Mills, public in 1951 and the family still owns nearly 20% of the company. The 

http://www.forbes.com/profile/sheldon-adelson/
http://www.reviewjournal.com/news/las-vegas/adelson-son-law-orchestrated-familys-purchase-las-vegas-review-journal
http://www.forbes.com/profile/joe-mansueto/
https://www.forbes.com/companies/morningstar/
https://www.forbes.com/companies/morningstar/
https://www.fastcompany.com/670945/message-our-new-owner
http://www.forbes.com/profile/mortimer-zuckerman/
http://www.forbes.com/profile/barbey/


family has also owned a local Pennsylvania paper, The Reading Eagle, for 
generations. 

Stanley Hubbard – Hubbard Broadcasting 

Media mogul Stanley Hubbard is CEO of Hubbard Broadcasting, which has 13 TV 
stations, including a number of ABC and NBC news affiliates in the Midwest, 
and 48 radio stations. In August, Hubbard bought a stake in PodcastOne, a one-
stop shop app for podcasts, through Hubbard Broadcasting. Media runs in 
Hubbard's family; his father started Minnesota's first commercial TV station in 
1923. 

Patrick Soon-Shiong - Tribune Publishing Co. 

On May 23, Tribune Publishing Co. announced that L.A. doctor and 
pharmaceutical billionaire Patrick Soon-Shiong's Nant Capital was investing 
$70.5 million into the media company, making Soon-Shiong the second-largest 
shareholder. He is now the vice chairman of the media company, which owns 
papers like The Los Angeles Times and The Chicago Tribune. In an interview with 
CNBC, Soon-Shiong described his investment as an "opportunity to actually 
transform this newspaper world into this next generation." In 2014, Tribune 
Publishing Co. was spun out of Tribune Company , which changed its name to 
Tribune Media Co. Tribune Co. had previously been owned by billionaire real 
estate investor Sam Zell, who took control of Tribune Co. in 2007. Less than a 
year later, the company went bankrupt. Four years later, Tribune Co. emerged 
from bankruptcy after being bought by Oaktree Capital Management, Angelo, 
Gordon & Co and JPMorgan Chase JPM +0.17%. 

Carlos Slim Helu - The New York Times 

The New York Times published an article last Friday criticizing the power that 
billionaires wield over media companies. One ultra-wealthy media investor not 
mentioned in the story: Mexican billionaire Carlos Slim Helu, who owns the 
largest individual stake in the Times. Slim more than doubled his stake in The 
New York Times in June 2015 to approximately 17% of the media company. 

Warren Buffett - regional daily papers 

Warren Buffett, as CEO of Berkshire Hathaway BRK.B +0%, has invested in a 
number of small newspapers and owns about 70 dailies today. In 2012, Berkshire 
Hathaway acquired 63 daily newspapers and weeklies in Virginia, North 
Carolina, South Carolina and Alabama from Media General for $142 million. 

Viktor Vekselberg - Gawker 

http://www.forbes.com/profile/stanley-hubbard/
http://www.forbes.com/profile/patrick-soon-shiong/
http://www.cnbc.com/2016/05/24/soon-shiong-why-im-investing-in-tribune.html
http://www.cnbc.com/2016/05/24/soon-shiong-why-im-investing-in-tribune.html
https://www.forbes.com/companies/tribune-company/
http://www.forbes.com/profile/sam-zell/
http://www.forbes.com/management/
https://www.forbes.com/companies/jpmorgan-chase/
https://www.forbes.com/companies/jpmorgan-chase/
http://www.nytimes.com/2016/05/28/business/media/behind-the-scenes-billionaires-growing-control-of-news.html
http://www.forbes.com/profile/warren-buffett/
https://www.forbes.com/companies/berkshire-hathaway/
https://www.forbes.com/companies/berkshire-hathaway/
http://www.forbes.com/profile/viktor-vekselberg/


Russian billionaire Viktor Vekselberg's investment arm, Columbus Nova 
Technology Partners, bought a minority stake in Gawker in January 2016 for an 
undisclosed amount. The online media company took outside funding for the first 
time in anticipation of legal fees incurred by a lawsuit brought by wrestler Hulk 
Hogan, according to a leaked memo from Gawker founder Nick Denton. Hogan 
sued Gawker after it published a sex tape. In March a jury awarded Hogan $140 
million in damages. Gawker aims to appeal the ruling. 

 

 
 

 

https://www.forbes.com/pictures/574f52254bbe6f6361860947/15-billionaires-who-own-a/
https://www.forbes.com/pictures/574f52254bbe6f6361860947/15-billionaires-who-own-a/
https://www.forbes.com/pictures/574f52254bbe6f6361860947/15-billionaires-who-own-a/
https://www.forbes.com/pictures/574f52254bbe6f6361860947/15-billionaires-who-own-a/

